Afgelopen week zijn de nieuwe websites van de kustdorpen Bergen, Egmond en Schoorl online gegaan. Via www.bezoek-bergen.nl, www.bezoek-egmond.nl en www.duindorpschoorl.nl wordt zowel de bezoeker als de bewoner geïnformeerd en geïnspireerd. De unieke identiteiten van Bergen, Egmond en Schoorl zijn hierbij goed zichtbaar.
Sinds januari 2021 heeft de gemeente Bergen de bezoekersmarketing ondergebracht bij Stichting Hart van Noord-Holland regio- en stadsmarketing en Reclame aan de Kust. In 2021 is een start gemaakt met het maken van een toeristisch merkprofiel voor Bergen, Egmond en Schoorl en is er een marketingstrategie voor de aankomende jaren geschreven. Mandy Duijvelshoff, senior marketeer bij Bergen Marketing, onderdeel van Stichting Hart van Noord-Holland: “Een jaar lang hard werken resulteert nu in de livegang van de drie verschillende websites en social media pagina’s. Dit prachtige gebied krijgt nu de aandacht die het verdient. Het doel van onze aanpak met de bezoekersmarketing is naast het gastvrij verwelkomen van de bezoeker, ook spreiding van de bezoeker en de leefbaarheid meer in balans. Op de websites komt de eigen identiteit van Bergen, Egmond en Schoorl goed tot uiting en wordt de bezoeker geïnspireerd en geïnformeerd. Hiermee is de fundering gelegd. Het doel is nu om deze verder door te ontwikkelen. Zo zal het imago van de drie dorpskernen – en van de gemeente als geheel, positief beïnvloed worden bij bezoekers en (regio)bewoners.” Naast de (toeristische) websites en social media host Bergen Marketing o.a. persbezoeken, wordt er dit voorjaar een “lokale safari” voor frontofficiemedewerkers georganiseerd en worden er ieder kwartaal nieuwsbrieven gestuurd naar bezoekers, bewoners én ondernemers.
Wethouder Erik Bekkering van de gemeente Bergen, die o.a. recreatie en toerisme in zijn portefeuille heeft, is blij met deze ontwikkeling. “Onze gemeente heeft veel aantrekkelijks te bieden, met name op het gebied van natuur en cultuur. We dragen graag bij aan een duurzame vorm van toerisme, onder andere door het verlengen van het toeristisch seizoen en het spreiden van de bezoekers. Door de lancering van de websites en bijbehorende social media kanalen, kunnen we bezoekers nu kennis laten maken met onze prachtige natuur en het grote aanbod culturele activiteiten. Van groot belang hierbij is dat we oog houden voor de balans in leefbaarheid, dus zorgen voor een minimale impact op het milieu en het gebied aantrekkelijk houden voor bewoners.”
Ger Welbers, directeur Hart van Noord-Holland vertelt: “Wij zijn met onze jarenlange ervaring de expert op het gebied van citymarketing in de regio. De samenwerking met de ondernemers en stakeholders is hierbij van groot belang. Hierdoor kunnen wij sámen Bergen, Egmond en Schoorl als gastvrije gemeente op de kaart zetten.” Met de komst van de drie nieuwe websites wordt de bezoeker een zo compleet mogelijk beeld van het aanbod, met name op het gebied van natuur en cultuur, gegeven. Welbers vult aan: “Door het goed vermarkten van het toeristische aanbod – in opdracht van de gemeente, plukken ondernemers hier de vruchten van.”
www.bezoek-bergen.nl
Voor dit kunstenaarsdorp aan zee hebben Stichting Hart van Noord-Holland en Reclame aan de Kust een nieuwe huisstijl ontwikkeld. De website www.bezoek-bergen.nl – met als doel te inspireren en informeren, is helemaal vernieuwd. Als finishing touch is ook een nieuw logo ontwikkeld, die is geïnspireerd op de kunststroming van de Bergense School. Het logo bestaat uit een icoon dat een schilderspalet symboliseert, met daarop vier kleuren olieverf. Warmgrijs symboliseert erfgoed en cultuurhistorie, groen staat voor natuur, okergeel voor kunst en cultuur en blauw staat voor de samensmelting van cultuur, natuur en kunst: dé pijlers van de gemeente Bergen. Ook zijn er social media pagina’s aangemaakt, die je volop inspireren. De Facebook (www.facebook.com/Bezoekbergen) en Instagram (www.instagram.com/bezoekbergen) kanalen vullen zich de komende tijd met de mooiste plaatjes van bezoekers en bewoners, die #bezoekbergen uiteraard kunnen taggen. Volg www.instagram.com/bezoekbergen en www.facebook.com/Bezoekbergen, tag deze kanalen bij het delen van je mooiste plaatjes uit de regio en blijf op de hoogte!
www.bezoek-egmond.nl
Voor de historische badplaats Egmond wordt de promotie van Egmond (op initiatief van ondernemers) al jarenlang – en met succes, gedaan door Stichting Egmond Marketing via Egmond.nl. Met deze stichting is nu een samenwerking gestart, zodat deze website én de social media, verder ontwikkeld kunnen worden. Als start van deze samenwerking is de website www.bezoek-egmond.nl ontwikkeld.
www.duindorpschoorl.nl
De website van Duindorp Schoorl is vernieuwd en de informatie uitgebreid. 6 april jl. is ook het nieuwe Duindorp Schoorl magazine uitgekomen, in samenwerking met de ondernemersverenging van Duindorp Schoorl. Naast de website en het Duindorp Schoorl magazine, worden ook de social media pagina’s verzorgd door Bergen Marketing. Volg de Facebook (www.facebook.com/Duindorp-Schoorl) én Instagram (www.instagram.com/duindorpschoorl) pagina’s voor waardevolle tips en prachtige foto’s. Zelf een mooie foto gemaakt in Schoorl? Tag deze kanalen dan en inspireer anderen!