ALKMAAR – De binnenstad van Alkmaar (het zogeheten kernwinkelgebied) laat een groei zien in het aantal bezoekers ten opzichte van 2018. Hoewel de stijging met 0,7% in 2019 beperkt is, steken de resultaten positief af tegen de bezoekersaantallen van binnensteden in de rest van Nederland. Gemiddeld dalen de bezoekersaantallen met 3,5%. Dit blijkt uit de cijfers van RMC, het bureau dat structureel onderzoek doet naar bezoekers van de binnensteden.
Het is goed nieuws voor de Alkmaarse ondernemers en ondernemersvereniging voor het centrum ‘Alkmaars Bolwerk’. Voorzitter Axel de Groot geeft aan dat deze resultaten niet vanzelf komen: “Het winkelen in Alkmaar is door de het historisch decor, de mix van klein- en grootschalig winkelen en de alom aanwezige horeca sowieso aantrekkelijk. Daar komt bij dat winkeliers en eigenaren van de panden nauw samenwerken met elkaar, maar ook met de gemeente en Alkmaar Marketing om de stad nadrukkelijk te positioneren. Dat gebeurt onder meer via een groot aantal evenementen die het Alkmaars Bolwerk organiseert of ondersteunt. Dat je dat ook terugziet in groene cijfers is natuurlijk mooi.” Ook de komst van communicatieplatform Chainels heeft daar ongetwijfeld bij geholpen. Op dit platform wisselen ondernemers tips en ideeën uit, worden evenementen besproken en aangekondigd en openingstijden gedeeld. “Inmiddels zijn al bijna 500 ondernemingen en ondernemers aangesloten op het netwerk, evenals politie, gemeente en horeca”, aldus Axel de Groot.
Gemeente Alkmaar is ook blij met de resultaten. Wethouder Economische zaken Pieter Dijkman : “Voor bezoekers is Alkmaar een aantrekkelijke stad, doordat ze verschillende bezoekdoelen kunnen combineren. Een bezoek aan de kaasmarkt wordt vervolgd door een rondje winkels en horeca. We weten dat de binnenstad van Alkmaar daardoor goed scoort. Een mooie historische binnenstad samen met het organiseren van top evenementen (zoals het EK Wielrennen afgelopen augustus) heeft een positief effect op Alkmaar. Blijvend investeren en vernieuwen in de aantrekkelijkheid van onze binnenstad is wel een vereiste.”
Naast een groei van het aantal bezoekers blijkt ook dat ze langer in de stad blijven (+2%) en vaker terugkomen. Volgens directeur van Alkmaar Marketing Eduard Pieter Oud is dit mede het gevolg van het marketingbeleid: “Met alle betrokken partijen investeren we duurzaam in de promotie van het centrum, juist bedoeld om te zorgen dat bezoekers langer blijven en vaker terugkomen. Alkmaar heeft daarbij als grote voordeel dat de kust ongekend populair blijft en veel verblijfsbezoekers het strand combineren met de stad. Daardoor trekken wij het gehele jaar door bezoekers.”
Ondanks de positieve cijfers zien alle partijen zeker ruimte voor verbetering. Eduard Pieter Oud: “Niet voor niets wordt het initiatief voor een groot evenement in de relatief rustige maand februari door iedereen ondersteund. Daarmee blijft Alkmaar zich onderscheiden van de concurrentie.” Het Alkmaars Bolwerk wil zich inzetten voor de verbetering van de aantrekkelijkheid van het kernwinkelgebied. Voorzitter Axel de Groot: “We moeten serieus nadenken over bijvoorbeeld een herinrichting van de Laat.”